Nowa ustawa o VAT… Czyli kiedy samochód jest na prawdę ciężarowy

Status „prawdziwej ciężarówki” tracą 5 osobowe pick-up’y i popularne brygadówki czy holenderki. Jeśli mamy w leasingu operacyjnym tego typu samochód warto zgłosić go do US. 100% ciężarówki zgłaszać nie trzeba.

 

Wchodząca z dniem 1 kwietnia 2014 roku nowelizacja ustawy zw. z zasadami odliczania podatku VAT od pojazdów o DMC do 3,5T zaskakuje i wzbudza wątpliwości. Poza spodziewanym ograniczeniem zw. z typowymi samochodami osobowymi i tzw. samochodami z kratką ministerstwo postanowił się „rozprawić” i z samochodami „mniej” ciężarowymi.

Przypomnę, że nowa ustawa (niezależnie od tego co samochód ma w dowodzie rejestracyjnym i jaką homologację) dzieli pojazdy samochodowe na 3 kategorie:

1) Pozwalają odliczyć 100 % VAT zawsze
2) Pozwalają odliczyć 100 % przy prowadzeniu ewidencji
3) Pozwalają doliczyć 50 % VAT (tylko w leasingu odliczenie bez ograniczeń – kredyt, czy gotówka tylko do około 10 tys. zł)

A więc jakie to są pojazdy z pkt 1.? Czy dotyczy to także cytując ustawę:

———————————————————————————————————–
9. Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej
do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają
kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie
przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne      elementy pojazdu;
3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w
odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a) agregat elektryczny/spawalniczy,
b) do prac wiertniczych,
c) koparka, koparko-spycharka,
d) ładowarka,
e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f) żuraw samochodowy
– jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym,

———————————————————————————————————–

Ustawa nakłada obowiązek badania na stacji diagnostycznej potwierdzającego, że samochód spełnia te wymogi, nadal więc kupując „międzynarodówkę” czy każda inną ciężarówkę spełniającą powyższe wymogi musimy pojawić się u diagnosty.

Podsumowując status „prawdziwej ciężarówki” tracą 5 osobowe pick-up’y i popularne brygadówki czy holenderki.
Już od dawna urzędnicy chcieli ograniczyć podatkowe zalety uzwania jednoznacznie ciężarowego samochodu jakim jest pick-up. Żeby to zrobić wrzucili te samochody do jednego worka z popularnymi szczególnie w budownictwie samochodami 6-7 osobowo-towarowymi. Komu ma to służyć?

Punkt 2 to oczywiście dowolny samochód inny niż z punktu nr 1 ale by odliczyć 100 % VAT trzeba:
– używać samochodu wyłącznie do działalności
– zgłosić go do US
– prowadzić ewidencję przebiegu
Co ważne. Kara za nadużycie tego przepisu wynosi 720 stawek dziennych – jest około 16 mln zł !!!

Punkt 3 – to wszystkie pojazdy osobowe i ciężarowe inne niż w pkt 1 i użytkowane jako służbowo-prywatne.
Nie trzeba tu nic zgłaszać ale odliczymy tylko 50 % VAT od zakupu czy eksploatacji.

UWAGA:

– 50 % Vat od paliwa będzie można odliczyć od 1 kwietnia 2014- jeśli samochód ma homologację ciężarową.
Jeśli jest to osobówka 50% VAT od paliwa odliczać będziemy od lipca 2015.

– jeśli mamy samochód ciężarowy nie spełniający wymogów 100% ciężarówki (opisane w pkt. 1) w leasingu operacyjnym to aby zachować możliwość odliczania 100% podatku VAT od rat leasingowych musimy taką umowę zgłosić do konca kwietnia we własiciwym US. Jeśli tego nie zrobimy to by odliczać 100% VAT będziemy musieli samochód zgłosić do US jako uzywany tylko w działalności co skutkuje prowadzeniem ewidencji przebiegu. Oczywiście nie musimy zgłaszać samochodu, który te wymogi spełnia :-).