Skrzynia automatyczna w busie/dostawczaku.

Automaty to już od dawna nie tylko amerykańce. Czy w autach użytkowych też się sprawdzają? Warto kupić dostawczaka „bez sprzęgła”?

 

Współczesne automatyczne skrzynie biegów są tak dobre, że w wielu przypadkach wybór wariantu manualnego naprawdę nie ma sensu. Autobusy, cieżarówki tam coraz żadziej znajedziemy skrzynię manualną. Nie mowiąc oczywiście o elektrykach, które obywają się bez skrzyni biegów w ogóle. Czy w autach, którymi jeździ się prawie jak osobówkami, ale przecież są ciężarówkami, czy w dostawczaku też się sprawdzi automat?

Takich samochodów nie brakuje na rynku. Mamy np. Mercedes-Benz Sprinter 8G-Tronic, Fiat Ducato ze skrzynią Comfort-Matic, czy Iveco Daily z 8-biegowym automatem ZF. Oczywiście jest też Renault Master z 6 biegową zautoamtyzowaną skrzynią. Czy od niedawna, co dziwi ze względu na bądź co bądż amerykańskie korzenie, Ford Transit z rekordową bo 10 biegową skrzynią.

Na drogach samochody dostawcze z automatyczną skrzynią biegów cały czas są jednak rzadkością.Dlaczego. Po pierwsze, tego typu przekładnie oferuje się wyłącznie za dopłatą, często podnoszącą cenę pojazdu o co najmniej kilka procent. Na przykład Mercedes Sprinter ze skrzynią 7G-Tronic to konieczność dopłaty około 6 tys. zł. Cena Iveco rośnie o 7 tys. zł a Mastera  około 5 tys. Druga sprawa, że użytkownicy aut dostawczych cały czas oczekują od swoich pojazdów przede wszystkim maksymalnej praktyczności i wytrzymałości, na tle czego automatyczne skrzynie biegów wydają się być jedynie niepotrzebnym dodatkiem. Czymś co po prostu może się zepsuć.

Fakt, że ceny samochodów dostawczych z automatem są wyższe, a ich konstrukcja może być trudniejsza w naprawie trzeba jednak zestawić z zaletami tych konstrukcji. Zalety automatycznych skrzyni biegów są oczywiste – poprawiają one komfort pracy, szczególnie w przypadku tras miejskich i lokalnych. Oprócz tego współczesne automaty zmieniają biegi wyjątkowo szybko i częśto mają więcej przełożeń niż skrzynie manualne, co może pomóc ograniczyć zużycie paliwa, szczególnie w przypadku mniej doświadczonych kierowców. Przykładowo nowy, aż 8-biegowy automat Iveco Daily ma zmieniać przełożenia w nawet 200 milisekund, mając przy tym tryb pracy ECO.

Czy oznacza to więc, że samochód dostawczy z automatyczną skrzynią biegów to najlepszy wybór? Nawet jeśli jest to tak prosta skrzynia jak w Masterze daje ona, szczególnie w ruchu miejskim dużo więcej swobody. Nowoczesne, nawet 10 biegowe skrzynie jak to jest w Transicie pozwalają na jazdę ekonomiczną, bezpieczną, komfortową. Datkowo ze względu na sposób działania i odporność na brak umiętności kierowcy są trwalsze niż manuale.

Oczywiście w edostawcze dostrzegliśmy potrzeby rynku i mamy takie samochody, w tym podwozia do zabudowy dostępne od ręki. Czy jest to dość popularne juz Iveco 210 KM z 8 biegowym Hi-Matic czy niespotykanym na naszym rynku Master – u nas jest. Zaprzaszamy. Nasi doradcy wybiorą automat najlpeszy dla Twojej firmy.

———————————————————————————————————–

Poniższy artykuł jest aktualizacją i rozszerzeniem tematu z aktulności z  2017 roku.