Fiat Ducato 3.0 – kupimy tylko do końca roku?

Już teraz coraz trudniej kupić ten samochód z największym silnikiem. Co się dzieje z tym najpopularniejszym dostawczakiem w Polsce?

 

Jedną z podstawowych zalet Fiata Ducato, która wyróżnia go spośród innych samochodów dostawczych to trwała i mocna 3 litrowa jednostka, która po ostatnim liftingu ma 180 KM. To naprawdę dobre rozwiązanie szczególnie pod duże zabudowy np. 10EP. Jednak jak ławo się zorientować silnik ten spełnia tylko normę spalin EURO 5. Od 1 stycznia 2016 roku zacznie obowiązywać EURO 6. Co więc dalej? Możemy co nieco wnioskować patrząc na samochód, w którym jest instalowana ta sama jednostka. Chodzi oczywiście o Iveco Daily. Tu, samochody po ostatniej modyfikacji w 2014 roku moją przygotowaną zaślepkę. Zaślepkę oczywiście pod AdBlue. Już dziś znajdziemy ten system poprawy czystości spalin w modelu 70C17V, czyli największym furgonie. Tak więc od przyszłego roku będzie to kolejny po Volkswagenie dostawczak z AdBlue. Co ciekawe o ile zrozumiałe jest montowanie tego w silniku 3.0 litra to czemu VW montuje to w 2 litrowych jednostkach?

Wracając do Fiata Ducato? Czego możemy się spodziewać od przyszłego roku. No cóż. Fiat milczy, ale trudno uwierzyć, że „pójdzie w AdBlue”? Po pierwsze dlatego, że w przeciwieństwie do Iveco Daily nie widać, żadnych zmian które miały by to sugerować. Po drugie Iveco z 2014 wprowadziło lekkie podwozie 35S17 (lub 15 i 13 ;-)), w którym rozstaw osi wynosi 4100 mm. Tym samym niejako zdublowało Fiata Ducato 3.0 180 KM L4. Po co jednemu koncernowi dwa „takie same” samochody? Co ciekawe, jak już pisaliśmy Iveco jest o jakieś 50 kg lżejsze. Czyli choć to nie potwierdzone spodziewać się możemy że w 2016 kupimy już ducato tylko z silnikiem 2,3 l. Czy Fiat sam dołoży druga turbinę jak zrobiło to Renault, czy może po prostu kupi silnik? Zobaczymy. Na razie jeśli ktoś chce sobie „zaklepać” Ducato z 3 litrową jednostką zapraszamy do składania zamówień. Już dziś samochody do produkcji mają termin dobrze, dobrze po wakacjach. Jeśli wystarczy Państwu w firmie tzw. baza (180 KM, tempomat, powiększony zbiornik) to na pewno zrobimy taki samochód szybciej.

Redakcja

 

Tu więcej o zmianach w silnikach busów 2016

 

Marcin Szymański