Sposoby mocowania ładunku

Jak i czym zabezpieczyć towary przewożone na samochodzie?

 

W transporcie drogowym bardzo ważne jest odpowiednie ułożenie oraz zamocowanie przewożonych towarów. Na uwadze musimy mieć różne sytaucje, które mogą wydarzyć się podczas podróży. Nagłe hamowanie, podjazdy pod górke, wyprzedzanie – to wszystko powoduje zmianę sił oddziaływujących na nasz ładunek, a tym samym zmianę położenia środka ciężkości.

 

Dobrze jest zapoznać się oznaczeniami widniejącymi na etykietach środków zabezpieczających:

– „LC” Zdolność Mocowania – jest to najwyższa siła, dla której pas może zostać użyty przy mocowaniu w układzie prostym, tj. od punktu do punktu, np. jako odciąg.

– „SHF” Maksymalna Siła Napięcia – jest to maksymalna siła, która jest używana do napięcia napinacza ręcznego.

– „STF” Nominalna Siła Napięcia – jest to normalna siła napinająca lub przeciwsiła na mechanizmie napinającym. Jej wartość zależy od długości dźwigni napinacza, ilości zębów i średnicy wałka.

– daN – dekaniuton, równy 10 N jest jednostką używaną przy określaniu wytrzymałości lin, pasów itp. Jest to w przybliżeniu 1kgf (kgf – kilogram-siła)

 

Najpopularniejszym rozwiązaniem zabezpieczenia przewożonych towarów są pasy transportowe. Są stosunkowo niedrogie, lekkie i w łatwy sposób możemy nimi manewrować. Pasy nadają się do użytku tylko i wyłącznie gdy są niepodarte, niepopękane oraz gdy etykieta jest czytelna. Norma, która obejmuje ten sposób ładowania to EN 12195-2, nie dajmy się nabrać na normę ISO – nie gwarantuje ona odpowiedniej jakości. Ważna jest liczba, która stoi przy skrócie LC, oznaczającym wytrzymałośc po linii prostej (np LC 2500 daN czyli wytrzymałość takiego pasa to 25000 N). Dodatkowo obie częśći, krótka i długa, powinny mieć na etykiecie takie same wartości LC, tylko wtedy mamy pewność dobrze zabezpieczonego ładunku. Element łączący, czyli klamra, powinien mieć sprawne zabezpieczenie przed samoczynnym rozpięciem oraz sprawny rozpinacz.

Przy kupnie pasów wybierajmy tylko sprawdzonych dostawców, zagwarantuje to odpowiednią jakość wyrobu. Zastanówmy się również nad narożnikami z tworzywa sztucznego, które spowodują , że nie uszkodzimy przewożonych towarów.

 

Kolejnym popularnym rozwiązaniem są belki rozporowe mocowane poprzecznie w zabudowie. W przypadku przewozu np. beczek, użycie pasa byłoby bardziej pracochłonne i trudne. Belka ustawiona na odpowiednim poziomie, blisko ładunku w zupełności wystarczy. Waga takiej belki to około 5kg. Umożliwia ona szybki i łatwy podział przestrzeni ładunkowej, może stanowić alternatywę lub uzupełnienie dla pasów. Przy wyborze belek zdecydujmy się na aluminiowe, są znacznie lżejsze niż stalowe.Dodatkowo znajdą tutaj zastosowanie maty antypoślizgowe zwiększające współczynnik tarcia ładunku o podłoże.

 

Jeżeli już mamy czym zabezpieczyć nasze towary musimy zdecydować się na jedną z metod:

 

• Poprzeczne opasanie – metoda siłowa, w której ładunek mocujemy do dwóch niezależnych punktów co powoduje zwiększenie sił tarcia.

• Nałożenie czołowe – środek mocujący nakładamy na czoło ładunku

• Owinięcie – Owijamy nasz towar np. pasem i mocujemy go na samochodzie. Tę metodę stosuje się czesto przy przewozie maszyn.

• Zwiększanie tarcia – użycie maty.

• Unieruchamianie – Ograniczamy przestrzeń ładunkową, tak aby uniemożliwić jakiekolwiek przemieszczenia.

• Wypełnianie próżnych przestrzeni – realizowane za pomocą różnych środków (belek, kartonów, poduszek powietrznych, podkładek) lub elementów konstrukcyjnych.

• Techniki mieszane – polegają na łączeniu powyższych sposobów oraz stosowaniu systemów mocujących, jak np. siatki powszechnie stosowane w lotnictwie czy transporcie morskim.

 

Przy załadunku bardzo ważne jest rozplanowanie, jak wszystko ma być ułożone. Należy wziąć pod uwagę różne sytuacje mogące pojawić się na drodze. Jeśli dobrze ułożymy sobie plan, nasz ładunek powinien bezpiecznie dotrzeć do celu.

 

Wszystkie elementy mocowania dostępne są w naszym sklepie (www.sklep.edostawcze.pl), pasy z odpowiednią normą różnych długośći, belki rozporowe wykonane z aluminium, dostosowane do szerokości zabudowy samochodu dostawczego oraz maty antypoślizgowe.