Jak zaoszczędzić na wadze w międzynarodówce?

Rozważając zakup pojazdu dostawczego do 3,5 t możemy się zastanawiać jaką zabudowę zamówić. Pojazd może być 8 paletowy, 9 paletowy, 10 paletowy a nawet w markach takich jak Iveco 35S18 czy Renault Master 12 paletowy.

 

Oprócz wielkości przestrzeni ładunkowej, która wpływa na ładowność, ważne jest również to, jakie opcje dana zabudowa będzie posiadała. Czy będzie miała firankę, a może burtofirnakę? Czy warto zamówić pojazd z regulacją wysokości zabudowy? Jeśli tak to czy o 20 cm czy 30 cm, a może regulacja wysokość trzy stopniowa ? Dodatkowe poduszki zawieszenia tylnego – jakie spełnią zadanie i jak wpływają na łączną wagę zabudowy, a co za tym idzie na ładowność ? I czy warto wyposażyć zabudowę w odsuwany dach ?

 

Każda z opcji zabudowy waży i wpływa przez to na ładowność. Wielkość zabudowy, to czy będzie ona 8 paletowa, czy 9 czy też 10 paletowa, a może 12 paletowa ma również znaczenie.

Kolejnym pytaniem jakie powinno się pojawić zastanawiając się nad ładownością jest „jaką kabinę wybrać?”. Kabina tylna ze względu na swoją przestronność jest przede wszystkim wygodna. Dodatkowym atutem jest to, że nie trzeba wspinać się do góry, a można po prostu łatwo zająć miejsce leżące. Jednak warto wiedzieć, że taka kabina waży więcej niż tradycyjny „kurnik”. W zależności od producenta, kabiny tylne względem kabin górnych „zabierają” kilkadziesiąt kilogramów z ładowności. Dla przykładu kabina tylna Spojtrak firmy Spojkar waży o około70 kg więcej niż największa kabina tej samej firmy tzw. ELKA. Podobnie jest w przypadku innych firm produkujących kabiny.

Największą ładowność będzie miał pojazd 8 paletowy z kabiną górną i bez dodatkowych opcji takich jak firanka, regulacja, czy system dachu przesuwnego. Jednak te funkcjonalności często są niezbędne, a zabudowa na 8 palet nie zawsze jest wystarczająca.

Wobec tego czy można jakoś zaoszczędzić na ładowności nie rezygnując jednocześnie z przydatnych opcji ? Oczywiście można. Ważne jest, aby dopasować wielkość zabudowy do naszych potrzeb. Nie do końca dobrym rozwiązaniem jest zamówienie zabudowy na 12 palet jeśli nie będziemy wykorzystywać w pełni tak przestronnej zabudowy. Wagowo różnica pomiędzy zabudową na 12 palet z zabudową na 8 palet jest spora, bo około 110 kg. Z kolei pomiędzy 10 paletową przestrzenią ładunkową, a 8 paletową różnica w wadze, a co a tym idzie w ładowności, wynosi około 80 kg.

 

Co zrobić jeśli potrzebujemy pojazd dostawczy najbardziej standardowy, czyli na 10 palet z firanką, regulacją i dodatkowymi poduszkami tylnego zawieszenia ? O ile poduszki zabierają nam tylko około 5 kg, to firana i regulacja wysokości zabudowy obniży ładowność o około 70 kg. Jeszcze mniej ładunku będziemy mogli zabrać jeśli zdecydujemy się na system dachu przesuwnego, bo takie rozwiązanie waży około 45 kg.

Jak jeszcze, poza dopasowaniem wielkości zabudowy do potrzeb, można zaoszczędzić na wadze zabudowy co przełoży się na ładowność ? Dobrym rozwiązaniem na „odchudzenie” pojazdu jest zastosowanie trzech rozwiązań wpływających na ładowność. Po pierwsze zastosowanie desek aluminiowych ( standard Edostawcze) – pozwoli to zaoszczędzić ok. 20 kg. Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie sytemu podłogi aluminiowej, co daje nam następne 25 kg ładowności więcej. Kolejnym rozwiązaniem jest zastosowanie zabudowy bezburtowej. Taki wybór pozwoli natomiast zaoszczędzić następne 15 – 20 kg.

 

Podsumowując…

  • Warto dopasować wielkość zabudowy do wymagań ładunkowych.
  • Wybrać opcje niezbędne a nie te, które będziemy używać przysłowiowy „raz na rok”.
  • Zastosować opcje obniżające wagę zabudowy takie jak deski aluminiowe, podłoga aluminiowa i jeśli nie mamy potrzeby posiadanie burt, zabudowę bezburtową.

 

Chociaż podobno stracić na wadzę jest najłatwiej kupując wagę za 100 zł a sprzedając za 50 zł…:)

 

Pamiętajcie jednak, że nasi Specjaliści zawsze doradzą w wyborze odpowiedniej zabudowy do prowadzonej działalności!