Zagłębiając się w świat ofert na samochody dostawcze warto na początek zapoznać się z podstawowymi pojęciami i parametrami, którymi są one opisywane.
Większość wiodących marek trzyma się oznaczeń L oraz H. L oznacza długość, i jest to pierwsza litera tego słowa napisanego w języku angielskim (length), analogicznie H oznacza wysokość (ang. hight). Parametry L i H standardowo przyjmują wartości od 1 do 4 dla długości (L) i od 1 do 3 dla wysokości, co oznacza że L1H1 będzie najkrótszą i najniższą wersją danego pojazdu, a L4H3 najdłuższą i najwyższą. Wybierając samochód, szczególnie prowadząc firmę w specjalistycznej branży, natkniemy się też na pewno nie raz na określenie „zabudowa”. Jest to szerokie pojęcie, skupiając się na furgonach, oznaczać będzie wszelakie zmiany wykonywane na pojeździe, które dokonywane były na „gotowym” aucie. Czyli na przykład dodatkowy rząd siedzeń, zabezpieczenie drzwi, nadkoli lub półki i szafki w przestrzeni ładunkowej.
Rys. Wymiary Fiata Ducato L4H2
Samochody brygadowe
„Budowlanka” jest świetnym klientem salonów samochodowych. Przedsiębiorcy z tej branży kupują wiele rodzajów najróżniejszych pojazdów, jednak dziś chcielibyśmy skupić się na furgonach, czyli tak zwanych blaszakach. Wśród nich zdecydowanie najbardziej charakterystyczne są „Brygadówki”. Używając tego określenia mamy na myśli furgona z zabudową, na którą składa się dodatkowy rząd siedzeń oraz przegroda oddzielająca przestrzeń pasażerską od załadunkowej.
Często zabudowy brygadowe są podobne, jednak to szczegóły grają kluczową rolę przy wyborze konkretnej, dopasowanej do swojej działalności. Rozróżniamy ich dwa rodzaje ze względu na sposób, w jaki wykonywana jest przegroda pomiędzy dodatkowym rzędem siedzeń, a przedziałem ładunkowym auta. Może być ona przestawialna lub nieprzestawialna. Obydwa rozwiązania oczywiście mają swoje plusy i minusy. Krata w przeciwieństwie do plastiku nie porysuje się, a demontując ją jesteśmy w stanie wydłużyć przestrzeń ładunkową. Można wtedy używać samochodu zamiennie – jako brygadówkę i zwykłego blaszaka, zależnie od potrzeby. Pełna przegroda poza tym, że lepiej prezentuje się wizualnie to zapewnia większy komfort pasażerom, w zimne dni ogrzane powietrze z nawiewów nie ucieka do przestrzeni ładunkowej.
Przestrzeń ładunkowa brygadówki może oscylować w granicach 1,91-2,86 dla Fiata, Peugeota, Citroena oraz Renault. Jeśli potrzebujemy naprawdę długich samochodów, to rozglądać się będziemy za Iveco i Volkswagenem.
Dodatkowy rząd siedzeń może mieć zawsze 3 lub 4 miejsca, jednak większość samochodów na rynku jest 7-mio miejscowych, ponieważ dodatkowe miejsce z reguły jest to koszt około 500zł netto.
Poniżej przykładowo zdjęcia oferowanego przez nas Fiata brygadówki z 4 miejscami w drugim rzędzie.
Oczywiście jest jeszcze kilka innych ważnych kwestii do poruszenia przy wyborze idealnego blaszaka dla budowlanki. Jednak resztę podamy w kontynuacji nieniejszego artykułu. W między czasie nasz Specjalita osobiście doradzi jaki model najlepiej pasuje do profilu działalności.
Błażej Zelman
Specjalista ds. Samochodów Dostawczych
tel : 786 144 211
mail : blazej@edostawcze.pl