Fiat Ducato silniki. Porównanie.

Najpopularniejszy samochód na naszym rynku zawdzięcza swoją pozycje min. możliwością doboru silnika do naszych potrzeb transportowych. Jaki więc silnik w Ducato? Uwaga: Tekst z oczywistych przyczyn dotyczy też silników Peugeot Boxer i Citroen Jumper.

 

Do wyboru mamy, aż cztery jednostki napędowe. Najmniejszy, 2 litrowy silnik o mocy 115 KM, bliźniacze 2,3 litra o mocy 130 i 148 KM, oraz największą 3 litrowa jednostkę już ze 177 KM. (więcej szczegółów technicznych w tabeli poniżej).Ciekawostką jest, że w silnikach 2,3 mocniejszy ma niższy stopień sprężania i większy moment przy niższych obrotach. Właściwie eliminujeto z rozważań słabszą jednostkę. Także silnik 2.0 wyjątkowo sprawdzi się w najmniejszych blaszakach dlatego i ten model pominę. Zauważmy, że 2 litry czyli najmniejszy silnik w Ducato, to pojemność wiodącego dziś silnika w VW Crafter. To chyba najkrótsza odpowiedź dlaczego Fiat, a nie VW.

Wracając do pytania jaki silnik wybrać w Fiacie Ducato musimy się zastanowić jak będzie wyglądała eksploatacja naszego samochodu. Jeśli będzie to jazda na krótkich trasach, np. dostawy w mieście sprawdzi się mniejszy silnik. Moc tu przecież nie potrzebna, a stojąc w korkach i mniejsza pojemność, tym mniejsze spalanie. Oczywiście w odwrotnej sytuacji tj. jazda na trasie z dużym obciążeniem np. 10 paletówką to za duże wyzwanie dla małej pojemności. Wybierzmy wtedy maksymalną moc i wielkość silnika. Czyli w skrócie – mały blaszak to 2,3 i 150 KM, a duża plandeka – koniecznie 3,0 180 KM.

Co jednak jeśli mamy w planach różnorodne trasy, a kupujemy np. L4H3, czyli trochę tych m3 wozić będziemy. Zauważmy podstawową różnicę pomiędzy silnikami 2,3 i 3,0 – łańcuch rozrządu w tych większych, a pasek w 2.3. Oznacza to przede wszystkim, że producent założył, iż jednostki trzy litrowe będą wykorzystywane nie tylko przy większych obciążeniach, ale i na dłuższych trasach. Dlatego np. dla tzw. miedzynarodówek ten silnik to praktycznie wymóg. Tu też ciekawe porównanie z konkurencją. Przecież właśnie 2,3 l i 150 KM to pojemność i moc najmocniejszego silnika u głównego konkurenta Ducato, Mastera.  Porównując więc czy kupić Mastera czy Ducato powinniśmy odnosić się do tych silników. Te 3 litry Fiata dziś są poza konkurencją. No chyba, że pomyślimy o Iveco Daily, ale to przecież ten sam koncern.

Tabela danych technicznych silników Fiat Ducato.

No a cena? Różnica pomiędzy 130 a 148 KM to 4 tys. zł netto (bez rabatów). 3 litry to kolejne 6 tys. zł. Czy warto więc się kierować ceną? Na pewno nie. Jeśli samochód ma jeździć i zarabiać to dobrze dobrane parametry silnika do jego warunków eksploatacji będą ważniejsze, od tych pozornie zaoszczędzonych, kilku tysięcy.

Co z awaryjnością? Tu chyba nie ma reguły. Owszem łańcuch w 180 KM silniku to gwarancja, że nie strzeli nam pasek. Po prostu tego czego nie ma się nie psuje i to chyba jedyna zasada. Mało jest jeszcze tych samochodów z dużymi przebiegami by rozróżnić je pod tym względem. Może jedynie należy zauważyć częstsze usterki skrzyń biegów w mocniejszych jednostkach. Czy to jednak wada fabryczna, czy może zbyt fantazyjne szafowanie mocą przez kierowców?

Jeszze jedno. Bardzo duży popyt na Ducato nie sprzyja niestety kontroli przedsprzedażnej na linii produkcyjnej. Bardzo dużo drobnych, ale kłopotliwych usterek zdarza się tuż po odebraniu samochodu. Zwracajmy więc baczną uwagę na naszego Ducato szczególnie na początku eksploatacji, a jest szansa, że posłużą nam długo i niezawodnie.

Redakcja.

Zdjęcia: Fiat. materiały własne.